Iedereen expert?

Iedereen expert?
De betekenis van de vraag in het onderwijs

Keynotespeech tijdens de daltopconferentie op 7 november 2018

Kenmerk van de manier waarop we ons onderwijs organiseren is dat leraren allemaal hetzelfde moeten kunnen. () En ze moeten het ook allemaal kunnen op hoog niveau. En omdat we al deze vaardigheden stapelen, wordt het werk al maar zwaarder. Waarom blijven we dat doen? Omdat we het altijd al zo deden? Kan het ook anders? En wat is daarvoor nodig?
Ik kwam op dit onderwerp toen ik een bestuurder in het kader van passend onderwijs voor hoogbegaafden hoorde zeggen dat elke leraar dit ‘probleem’ in de klas moet kunnen oplossen. Waarom eigenlijk? Lees meer…

Hoogbegaafd en Excellentie

Hoogbegaafdheid en excellentie
Hoogbegaafd en niet excellent?
(dit artikel is in 2012 gepubliceerd in het tijdschrift 'Kunstzone'.

Dick van Hennik
“Hoogbegaafdheid betekent () dat je anders bent dan anderen.() Het lijkt wel of alle zintuigen scherper zijn. Ik zie in klanken ook kleuren, neem waar op een scherpe alerte manier. Dat betekent dat ik veel oppik, veel begrijp en onthoud. Heel veel overzie. En veel versta. Ook in een vreemde taal weet ik waar mensen het over hebben. Dat hebben anderen niet en dat begreep ik lange tijd niet. Ik voelde me vaak niet begrepen”.
Lees meer…

Oude structuur in school zit in de weg

Kan een leerling doubleren als een individueel programma wordt gevolgd?

Enige tijd geleden sprak ik de moeder van een leerling van een van onze BP-scholen (VO). Haar zoon volgt een aangepast individueel programma. Ze is vol lof over de school, over de mentor en de kansen die haar zoon krijgt. Toch zag ze hem, en daardoor ook zichzelf, worstelen met de situatie.
Haar verhaal - door mij sterk ingekort – luidt in grote lijnen als volgt.

Lees meer…

Verkeerde inschatting


Mijn broer en schoonzus hebben een bijzondere kleinzoon. Net zeventien is hij. Toen hij op de basisschool zat was al duidelijk dat hij - zoals dat in zijn omgeving genoemd werd - ‘een goed stel hersens’ heeft. Zo liet hij zich smalend uit over zijn juf uit groep 7 die niet wist dat de Tweede Wereldoorlog al in 1939 begon. “Dat is toch basiskennis?” vertrouwde hij me toe. Lees meer…

Hoe valide is ons oordeel?

Deze tekst is eerder verschenen als column in de Nieuwsbrief van de Vereniging BPS
Lees meer…