Een tussenjaar

Een ‘tussenjaar’.
Deze weken staan in het teken van de inspiratiebijeenkomsten die ik als lid van de beoordelingscommissie in het kader van de subsidie voor ondersteuning van hoogbegaafden in het PO en VO mede mag organiseren. Op 12 februari waren we te gast in het Keizer Karel College in Amstelveen.
Lees meer…

Subsidie voor de Bühne?

Subsidie voor de bühne?
[over de subsidie voor onderwijs aan hoogbegaafden]

In haar artikel op Wetenschap.nu weet Willy de Heer het zeker. De subsidie van 15 miljoen die de komende 4 jaar beschikbaar is voor de samenwerkingsverbanden is weggegooid geld. Ze constateert een zestal addertjes onder het gras om aan te tonen dat ze gelijk heeft. En uiteindelijk komt haar eigen addertje onder het gras vandaan. Het geld had beter aan de wetenschap kunnen worden besteed: een wetenschappelijk kenniscentrum had de minister moeten oprichten.
Lees meer…

Nieuwe ideeën in oude systemen

Nieuwe ideeën in oude structuren?

NTCN Conferentie 15 november 2018


Inleiding
Tijdens deze workshop onderzoeken we de vraag in hoeverre ons huidige schoolsysteem is opgewassen tegen de steeds sterker wordende stroom van veranderingen die zich in onze samenleving voordoet. Veranderingen die exponentieel heviger worden en die we met onze beperkte capaciteit tot veranderen het hoofd zullen moeten bieden. Lees meer…

Hoogbegaafd en Excellentie

Hoogbegaafdheid en excellentie
Hoogbegaafd en niet excellent?
(dit artikel is in 2012 gepubliceerd in het tijdschrift 'Kunstzone'.

Dick van Hennik
“Hoogbegaafdheid betekent () dat je anders bent dan anderen.() Het lijkt wel of alle zintuigen scherper zijn. Ik zie in klanken ook kleuren, neem waar op een scherpe alerte manier. Dat betekent dat ik veel oppik, veel begrijp en onthoud. Heel veel overzie. En veel versta. Ook in een vreemde taal weet ik waar mensen het over hebben. Dat hebben anderen niet en dat begreep ik lange tijd niet. Ik voelde me vaak niet begrepen”.
Lees meer…

Oude structuur in school zit in de weg

Kan een leerling doubleren als een individueel programma wordt gevolgd?

Enige tijd geleden sprak ik de moeder van een leerling van een van onze BP-scholen (VO). Haar zoon volgt een aangepast individueel programma. Ze is vol lof over de school, over de mentor en de kansen die haar zoon krijgt. Toch zag ze hem, en daardoor ook zichzelf, worstelen met de situatie.
Haar verhaal - door mij sterk ingekort – luidt in grote lijnen als volgt.

Lees meer…