Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafd en Excellentie

Hoogbegaafdheid en excellentie
Hoogbegaafd en niet excellent?
(dit artikel is in 2012 gepubliceerd in het tijdschrift 'Kunstzone'.

Dick van Hennik
“Hoogbegaafdheid betekent () dat je anders bent dan anderen.() Het lijkt wel of alle zintuigen scherper zijn. Ik zie in klanken ook kleuren, neem waar op een scherpe alerte manier. Dat betekent dat ik veel oppik, veel begrijp en onthoud. Heel veel overzie. En veel versta. Ook in een vreemde taal weet ik waar mensen het over hebben. Dat hebben anderen niet en dat begreep ik lange tijd niet. Ik voelde me vaak niet begrepen”.
Lees meer…

Oude structuur in school zit in de weg

Kan een leerling doubleren als een individueel programma wordt gevolgd?

Enige tijd geleden sprak ik de moeder van een leerling van een van onze BP-scholen (VO). Haar zoon volgt een aangepast individueel programma. Ze is vol lof over de school, over de mentor en de kansen die haar zoon krijgt. Toch zag ze hem, en daardoor ook zichzelf, worstelen met de situatie.
Haar verhaal - door mij sterk ingekort – luidt in grote lijnen als volgt.

Lees meer…

Verkeerde inschatting


Mijn broer en schoonzus hebben een bijzondere kleinzoon. Net zeventien is hij. Toen hij op de basisschool zat was al duidelijk dat hij - zoals dat in zijn omgeving genoemd werd - ‘een goed stel hersens’ heeft. Zo liet hij zich smalend uit over zijn juf uit groep 7 die niet wist dat de Tweede Wereldoorlog al in 1939 begon. “Dat is toch basiskennis?” vertrouwde hij me toe. Lees meer…

Interview in het blad Talent

Onlangs ben ik geïnterviewd door het blad Talent, een blad over hoogbegaafdheid.
Lees meer…

Hoogbegaafde leerlingen redden zich

“Mijnheer, mag ik het anders gaan doen? Ik moet elke dag 2 uur heen- en 2 uur terugreizen en ik heb het gevoel dat ik het grootste deel van de dag voor niets kom!” Lees meer…